Meijer Motoren Museum Geschiedenis
De Geschiedenis
Het is de geur van dieselolie, vermengd met het geluid van zwoegende en stampende motoren die het hart van de ware machineliefhebber in Meijer Motorenmuseum sneller laat kloppen.
Bij de machinefabriek staat een loods vol met oude stationaire motoren en andere draaiende apparaten. Alle machines zijn opgeknapt en functioneren weer als vanouds. De oudste motor is een Loog Landaal petroleumvergasser motor, bouwjaar 1899.
De oprichter van het museum, Sjoerd Meijer, is al zijn hele leven gefascineerd door machines.
De Ontwikkeling
Het museum van dit industrieel erfgoed is ontstaan in 1959 toen er een binnenvaartschip omgebouwd moest worden tot directieschip, de motor moest uit het schip gehaald worden, Sjoerd vond deze zo mooi dat hij hem een plaatsje gaf in zijn schuur, tot 1978 stonden hierin één motor en één stoommachine. Later heeft deze motor nog jaren gedraaid voor de poetsmachine van het bedrijf.
In 1978 werd er een nieuwe loods gebouwd en dat is het huidige museum. Vanaf 1989 is de collectie ook te bezichtigen voor het publiek. De motoren komen uit het hele land en daarbij zijn hele bijzondere. Iedere zaterdagmorgen zorgt een vaste groep medewerkers van het museum, voor het onderhoud van het industrieel erfgoed. In het verleden hebben ook Feico Wiersma, Klaas Stroosma, Piet Grijpma en Simon Aartsma hun sporen verdiend bij het onderhoud. Het mooie is dat het principe van deze oude machines vandaag de dag nog steeds gebruikt wordt. De inrichting van het museum is zodanig dat men de tijdlijn van de ontwikkeling van de motor kan volgen. Bij ieder motor staat een bordje met verklarende tekst.
De hobbyist die problemen heeft met de reparatie van een aangeschafte machine kan altijd met zijn vragen in het museum terecht. Mocht een van de medewerkers het antwoord niet weten dan kan dat desnoods worden opgezocht in het technisch naslagwerk dat in een heuse bibliotheek is samengebracht. Het oudste boek stamt uit 1850. Deze ruimte is het kantoor van Sjoerd, hierin kun je wel dagen doorbrengen en dan ontdek je nog steeds weer nieuwe dingen, het is een verzameling van gemaakte producten, ontwerpen, boeken, fotos, een stukje familiegeschiedenis, de geschiedenis van het bedrijf enzovoort.
In 2007 werd het nieuwe kantoor van het bedrijf gerealiseerd en kwam er een ruimte vrij naast het museum. Deze werd ingericht als vergaderruimte en wel op heel eigen wijze; elk detail, elke tafel, het spreekgestoelte, alle aanwezige gebruiks- voorwerpen tot aan de deurgrepen toe, hebben te maken met motoren. Bijzonder om te zien.
Als laatste is er in 2009 een werkplaats gerealiseerd, waarin men nog op ambachtelijke wijze dingen kan maken en repareren op bijvoorbeeld een draaibank of smidsvuur en ook hier geldt weer; alles werkt. Piet Grijpma is de smid in deze werkplaats.
Vanaf 2014 heeft Johannes Jensma zich ontfermd over de digitale aanwezigheid van het museum op het internet.
Het Museum vandaag
Al met al is er door de jaren heen een fantastische locatie voor de liefhebbers van motoren ontstaan. Geïnteresseerden komen dan ook vanuit het hele land naar de open dagen van het museum die er op gezette tijden zijn. Naast de open dagen is er gelegenheid voor excursies van technische scholen, personeelsuitjes en rondleidingen van groepen, dit kan op verzoek worden geregeld.
Mogen wij uw partner worden in samenstellingen, omkastingen, framebouw en assemblage?